Salgsbetingelser

1. Generelt

Disse vilkårene for kjøp og levering ("Salgsbetingelser") gjelder www.royaldesign.no ("Siden"), som eies og drives av Royal Design Group AB
("RoyalDesign", "Vi", "Oss", "Vår"). Hos oss kan du kjøpe flotte produkter fra store og små designere og varemerker. Vi tilbyr et nøye utvalgt sortiment av de mest nyskapende samt klassiske designartiklene fra Skandinavia og resten av verden.

Salgsbetingelsene gjelder alle kjøp og bestillinger som er gjort på nettsiden av kunder bosatt i Norge.

 Du som kunde hos oss har rett til å be om informasjon om dine personlige opplysninger i samsvar med vår personvernpolicy. Du har også rett til å be om at dine personlige data endres eller slettes.

 Kontakt oss via vårt kontaktskjema om du har noen spørsmål, så kommer vi tilbake til deg så fort vi kan. Vi har som mål å svare på henvendelser innen 2 virkedager. Aktuelle åpningstider for kundeservice finner du her.

 

1.1 Informasjon og kontaktinformasjon


Hovedkontor

Royal Design Group AB/Room21
Porfyrvägen 2
38292 NYBRO
SWEDEN

Lager- og returadresse
Royal Design Group AB/Room21
Porfyrvägen 2 Gate 1
38292 NYBRO
SWEDEN

Selskapsinformasjon
Royal Design Group AB
[email protected]
Tlf 21 96 61 05
Organisasjonsnummer 995907593

 

1.2 Kjøpsavtale

Kjøpsavtalen inngås når du velger å fullføre bestillingen i kassen. Ordrebekreftelsen genereres deretter automatisk uten manuell gjennomgang. Hvis det oppstår feil i bestillingen kontakter vi deg for å håndtere saken videre. Det kan handle om en reservasjonsfeil, at varen du har bestilt har fått en endret leveringstid eller andre uforutsette hendelser.

1.3 Aldersgrense

Vi inngår kun avtaler med en voksen person (18 år og over). Handler du med faktura eller delbetaling er aldersgrensen 18 år. Eventuelle unntak kan i visse tilfeller bli gjort med fullmakt fra foreldre.

1.4 Priser

Prisene på nettsiden er våre gjeldende priser i norske kroner (NOK) inkludert 25 % mva. Mva er inkludert i den totale kostnaden du ser i kassen, med mindre du endrer til en bedriftsordre i kassen. Hvis mva endres forbeholder vi oss retten til å endre prisene i samsvar med endringen. Prisjusteringer kan gjøres når som helst uten varsel. Prisene inkluderer ikke fraktkostnader. Eventuelle fraktkostnader vil bli lagt til i kassen før du godtar og gjennomfører bestillingen. Det er ingen skjulte kostnader hos oss. Prisen som oppgis ved kjøpsøyeblikket inkluderer merverdiavgift og fraktkostnader.

1.5 Prisfeil

Vi har titusenvis av produkter på vår nettside, i noen sjeldne tilfeller kan det bli feil i prisen. Hvis du kjøpte et produkt til en åpenbar feil pris kontakter vi deg. Vi forbeholder oss retten til å justere prisen og debitere differansen, eller la deg avbryte kjøpet og motta tilbakebetaling. Vi reserverer oss også for trykkfeil og feil i vår markedsføring, nyhetsbrev og øvrig ekstern kommunikasjon. I disse kanalene gjelder det samme som for åpenbare feilpriser på nettsiden.

1.6 Tilgjengelighet

Vi streber etter å ha så mye som mulig på vårt eget lager, men en viss del av vårt sortiment er bestillingsvarer. Så snart vi mottar din ordre legger vi en bestilling hos vår leverandør. Hvis leveransen forsinkes, eller hvis produktet ikke lenger er tilgjengelig hos leverandøren, kontakter vi deg via e-post. I tilfeller der produktet ikke lenger er tilgjengelig vil vi kreditere kjøpet ditt.

1.7 Garantier

Ettersom vi er en forhandler følger vi produsentens anbefalinger. Noen produsenter tilbyr utvidede garantier, i disse tilfellene finner du mer informasjon i produktbeskrivelsen. Selvfølgelig har du en to års reklamasjonsrett etter forbrukerkjøpsloven hvis produktet du kjøpte ikke har noen garanti, se punkt 6 nedenfor.

1.8 Produktinformasjon og bilder

Vi reserverer oss for at produktinformasjon som finnes på nettsiden kan være unøyaktig på grunn av trykkfeil eller tekniske feil. Merk at produktbilder på nettsiden noen ganger kan avvike fra virkeligheten og ikke alltid er en nøyaktig representasjon av det virkelige produktet. Farger, materialer og utseende kan variere på grunn av bildekvalitet og skjerminnstillinger

 

Levering


2.1 Fraktmetoder

Vi jobber kontinuerlig for å tilby raske, sikre og punktlige leveringer til konkurransedyktige priser. Dette er noe som stadig utvikles og forbedres. Vennligst besøk vår side "Ordre & levering" for oppdatert informasjon om fraktmetoder, priser og leveringstider. For å tilby den beste løsningen og raske leveringer kan bestillingen din bli sendt i to eller flere kolli. I så fall blir dette informert om i sporingslinken du mottar i sendingbekreftelsen din. Pakkene dine kan komme frem til hentestedet til ulike tidspunkt, men du kan alltid spore forsendelsene dine via bring.no eller postnord.no. Vær oppmerksom på at Bring og PostNord henter varene på vårt lager i Sverige, sendingen kan spores så snart de er sortert og registrert på deres terminal i Oslo.

2.2 Avgrensninger

Vi leverer ikke utenlands fra den norske nettsiden. Hvis du ønsker å bestille til et land utenfor Norge kan du gå inn på www.royaldesign.com og velge ditt land der. For større bestillinger utenfor Norges grenser kan du også kontakte vår kundeservice, så prøver vi å finne en løsning sammen. Det tilkommer ekstra fraktgebyr for levering til utlandet. Dessverre sender vi ikke varer til Svalbard, Jan Mayen.

2.3 Håndteringstid

Når det gjelder bestillinger der alle produktene er på lager har vi normalt en håndteringstid på 1-4 arbeidsdager før ordren sendes med en speditør fra vårt lager. Hvis varene ikke er på lager legger vi først en bestilling hos vår leverandør. Så snart varene har kommet inn til vårt lager gjelder normal håndteringstid. Vi gjør oppmerksom på at vi tar forbehold om forsinkelser i perioder med stor pågang, for eksempel kan julehandel og Black Friday påvirke behandlingstiden.

2.4 Leveringstider

På nettsiden kommuniserer vi forventet leveringstid på respektive produktside når det gjelder bestilling av varer som vi ikke har på lager. Leveringstiden varierer mellom ulike leverandører og kan endres kontinuerlig. Vi kan ikke påvirke leverandørens leveringstid til vårt lager, men vi vil varsle deg via e-post ved forsinkelser i henhold til punkt 2.5 nedenfor.

Vennligst besøk vår side "Ordre & levering" for å se aktuelle leveringstider for våre våre fraktalternativer. Vær oppmerksom på at forventet leveringstid gjelder fra når bestillingen er håndtert i henhold til punkt 2.3 og har forlatt vårt lager.

Vær oppmerksom på at vi ikke kan gi noen garantier for leverandørens leveringstider til vårt lager, se punkt 2.7 nedenfor.

 

2.5 Varsler og bekreftelser

2.5.1 Ordrebekreftelse
Etter at bestillingen er registrert vil du straks få en ordrebekreftelse med informasjon om kjøpet ditt, samt gjeldende lagerstatus for alle ordrelinjer.

 2.5.2 Oppdatert leveringsinformasjon
Hvis leveransen skulle bli forsinket, vil du bli varslet via e-post så snart vi har mottatt en ny forventet leveringsdato fra vår leverandør. Det samme gjelder hvis noen av produktene dine skulle være sluttsolgt hos vår leverandør.

 2.5.3 Sendingsbekreftelse
Når bestillingen er sendt fra vårt lager vil du motta en sendingsbekreftelse via e-post. I bekreftelsen finner du en sporinglink du kan bruke til å følge bestillingen hele veien hjem til deg eller til ditt postkontor.

 2.5.4 SMS-varsling
Du vil bli varslet via SMS når pakken(e) er tilgjengelig for henting, eller når du kan forvente hjemlevering. Pakkene dine kan komme frem til hentestedet til ulike tidspunkt, men du kan alltid spore forsendelsene dine via bring.no eller postnord.no.

 

2.6 Delleveringer

For å tilby den beste pakkeløsningen og raske leveringer kan bestillingen din bli sendt i to eller flere kolli. I så fall blir dette informert om i sporingslinken du mottar i sendingbekreftelsen din. Pakkene dine kan komme frem til hentestedet til ulike tidspunkt, du kan spore forsendelsene dine via bring.no eller postnord.no.

Dette gjelder også for bestillinger der deler av ordren ikke er på lager og må bestilles fra leverandøren. I disse tilfellene vil du motta flere leveringer.

2.7 Leveringsforsinkelser, erstatningskrav og forsikring

Når bestillingen din har forlatt vårt lager overføres leveringsansvaret til fraktselskapet, og vi kan ikke gi noen leveringsgaranti. Vi forbeholder oss retten til å fraskrive oss fra alle krav om erstatning for leveringsforsinkelser forårsaket av våre leverandører eller fraktselskap etter henting på vårt lager. Alle forsendelser er fullt forsikret.

2.8 Store sendinger og hjemleveranser

Når du bestiller møbler eller andre produkter som er store/ømtålige og ikke kan leveres til postkontor/post i butikk tilbyr vi hjemlevering. Varene leveres til tomtgrensen, innbæring av varene inngår ikke. Vennligst se vår separate side "Leveranser" for detaljer, priser og oppdatert informasjon om hjemmelevering av store sendinger.

2.9 Uavhentet pakke

Din pakke vil normalt ligge på postkontor/post i butikk i 14 dager etter at den er ankommet. Hvis du ikke henter ut pakken din i løpet av disse dagene vil pakken bli returnert til oss, og vi vil belaste deg et gebyr for uavhentet pakke. Gebyret er 200 kr for mindre varer, for møbler eller andre store varer er gebyret 999 kr. Om du angrer bestillingen etter at pakken allerede har blitt sendt fra oss må du hente ut pakken og sende den tilbake til oss, ellers registreres pakken som ikke mottatt og debiteres automatisk.

 

3. Betaling

3.1 Walley Checkout

I samarbeid med Walley tilbyr vi betaling med Walley Checkout. Walley Checkout samler alle de viktigste betalingsmåtene i en og samme løsning. Velg mellom direktebetaling med Vipps, kort, faktura eller delbetaling (betalingsalternativene kan variere over tid). Du bestemmer selv hvilken betalingsmåte du ønsker å benytte i kassen, før du bekrefter kjøpet. Kort- og bankbetalingen skjer smidig uten at du behøver å forlate siden.

Faktura eller delbetaling innebærer at du får varene hjem til deg før du betaler. Du kan deretter velge om du vil betale hele beløpet med en gang, eller om du ønsker å dele det opp i mindre deler. Forfallsdatoen kan variere, og angis på faktura eller delbetalingsanvisningen som sendes til deg. Leveringsmåten samt eventuelle avgifter vises i kassen før du bekrefter kjøpet.

For at du skal kunne velge faktura eller delbetaling må du oppgi adressen din (den som er registrert i folkeregisteret) som leveringsadresse, og du må ha fylt 18 år når du bestiller. En mindre kredittvurdering vil bli utført, og dette innebærer at dine kredittopplysninger blir innhentet. Ved forsinkelser eller manglende betaling blir det bli lagt til en forsinkelsesavgift samt forsinkelsesrenter.

På my.walley .no kan du se en oversikt over alle ubetalte faktura fra Walley.

3.2 Krediteringer
Når vi har mottatt, behandlet og godkjent din retur på vårt lager vil du bli kreditert. Vilkår og håndteringstid for dette kan du se separat under punkt 5 nedenfor. En bekreftelse vil bli sendt via e-post, refusjon vil alltid bli gjort til samme debetkort som ble brukt når du fullførte kjøpet. Hvis du har valgt å betale med faktura vil Walley kontakte deg via e-post for ytterligere informasjon om refusjonen.

 

4. Rabattkoder og gavekort

Du har mulighet til å fylle inn din rabattkode i kassen før du fullfører din bestilling.

4.1 Generelt om rabattkoder

Noen ganger går vi ut med tilbud i form av rabattkoder. Rabattkoder kan ikke kombineres og gjelder ikke for tilbudsvarer med kampanjepris. Hvis du har brukt en rabattkode som ikke er utstedt til deg, forbeholder vi oss retten til å nekte bruken. Vi vil i slike tilfeller kontakte deg for å avbestille ordren eller justere tilbake beløpet til ordinær pris. Eventuelle rabatter kan ikke brukes når du kjøper gavekort.

4.2 Deling av rabattkoder

Det er ikke tillatt å dele rabattkoder offentlig på sosiale medier eller andre eksterne kanaler, med mindre dette er tydelig kommunisert og godkjent av oss.

4.3 Generelt om gavekort

Du kjøper gavekort her på vår nettside. Gavekortet leveres digitalt via e-post. Gavekort kan kjøpes med et valgfritt beløp mellom 200-5000 kr og kan løses inn online. For kjøp av gavekort er kortbetaling den eneste godkjente betalingsmetoden. Åpent kjøp gjelder ikke ved kjøp av gavekort. Alle gavekort som er kjøpt på vår hjemmeside har en gyldighet på 2 år. Datoen er trykt på gavekortet.

 

5. Angrerett og retur

Hvis du ikke er fornøyd med ditt kjøp har du 30 dager angrerett fra dagen du mottok bestillingen din. Hvis bestillingen din leveres i flere omganger gjelder datoen for hvert produkt og leveranse. Akkurat nå har vi forlenget returrett.

5.1 Angrerett

5.1.1 Angre en bestilling som ikke håndteres
Hvis du vil benytte deg av din angrerett, og håndteringen på bestillingen din ikke har begynt, kan du avbestille ordren. Vi har et automatisert lagersystem og starter håndteringen av lagervarer rett etter bestilling. Hvis bestillingen din har blitt delvis levert, og du vil bruke angreretten på den delen av bestillingen din som ennå ikke er behandlet på lageret, kan du kansellere den delen av bestillingen. Du kan også slette produkter fra bestillingen din, forutsatt at håndteringen av disse ikke har begynt. For å avbestille ordren eller fjerne produkter fra den, vennligst kontakt vår kundeservice.

Hvis du vil bruke din angrerett på en bestilling etter at lagerhåndteringen har begynt må du motta bestillingen og deretter returnere den til oss på vanlig måte. Hvis du ikke henter bestillingen blir den behandlet som en uavhentet pakke i henhold til punkt 2.9 i salgsbetingelsene.

5.1.2 Angre bestillingen etter levering
I henhold til fjernsalgsloven har du som forbruker rett til å angre kjøpet ditt innen 14 dager etter at du har mottatt varene. Vi tilbyr imidlertid 30-dagers returrett fra leveringsdatoen når du handler hos oss. Angrefristen gjelder forutsatt at varen ikke er spesialbestilt eller du har brukt/montert produktet. Les mer om hvordan du returnerer under avsnitt 5.2 nedenfor.

5.1.3 Godkjent avbestilling
Avbestillingen er ikke godkjent før du mottar en bekreftelse fra oss via e-post eller telefon.

5.2 Returer

Hvis du ikke er fornøyd med produktet kan du sende det tilbake til oss. Du vil få pengene tilbake for returen minus returfrakten du må betale i henhold til pkt. 5.5. Ta kontakt med oss før du sender noe tilbake, så vil returbehandlingen gå raskere. For detaljerte opplysninger om hvordan du returnerer et produkt, se vår returguide her.

5.3 Kontroll av varene

Du har rett til å pakke opp og kontrollere utseende på produktene. En forutsetning for å godkjenne din retur er at varen kommer tilbake i eventuell originalemballasje og at den returneres i like god stand som når du mottok den, dvs. i vesentlig uforandret tilstand. Om produktet du har bestilt krever montering, må den være umontert for at din retur skal være godkjent.

Fest returetiketten over den gamle fraktetiketten. Hvis du mottok en vare der fraktetiketten var festet på den ytre emballasjen, så må du også benytte en ytre emballasje ved retur av produktet for at returen skal bli godkjent.

5.4 Verdiminskningsavdrag

Vi forbeholder oss retten til å foreta et verdiminskningsavdrag dersom varens tilstand har endret seg i en slik grad at den ikke lenger kan selges til en annen kunde uten å gjøre et avdrag på salgsprisen. Fradraget gjøres på det totale returbeløpet før det refunderes til deg. Vi foretar en vurdering ved hver unike ordre når det gjelder fradragets størrelse, men minimums-avdraget er 200 kr.

5.5 Returkostnad

Hvis du kontaktet kundeservice og brukte returslippen vi sendte til deg står du som kunde for returfrakten på 199 kr eller 999 kr. Returkostnaden trekkes fra beløpet du krediteres når vi har behandlet din retur på vårt lager. Hvis du velger å returnere varer uten å bruke vår returslipp er du selv ansvarlig for frakten og returen. Retursendingen vil da ikke være forsikret, velg en sporbar returmetode og ta vare på kvitteringen.

5.6 Retur av store sendinger

For møbler eller andre store gods som krever henting, koster returforsendelsen 999 kr. Meld inn din retur her. Vi bestiller retur-opphenting via Bring.

5.7 Transportansvar

Transportansvar betyr at du er ansvarlig for at forsendelsen kommer uskadet tilbake til oss. Derfor må du pakke varene ekstra godt inn, slik at de ikke blir skadet i frakt. Om du velger å returnere varer uten vår returslipp må du bruke et fraktalternativ der du kan spore forsendelsen.

5.8 Håndteringstid

Vi reserverer oss en håndteringstid på 10 virkedager fra returen din kommer inn til vårt lager. Dette for å inspisere produktenes tilstand og registrere varene som returneres.

5.9 Kreditering

Vi utfører tilbakebetaling etter håndteringtiden, når returen din er registrert og godkjent av vårt lagerpersonale. Det tar normalt 5-7 virkedager før du har pengene på kontoen din. En bekreftelse sendes via e-post, tilbakebetaling gjøres alltid til det samme debetkortet som ble brukt når du fullførte bestillingen. Hvis du har valgt å betale med faktura vil Klarna kontakte deg på din e-postadresse for ytterligere informasjon om refusjonen.

 

6. Reklamasjon

6.1 Generelle vilkår

Vi bruker forbrukerkjøpslovens klagerett, noe som betyr at du har tre års klagerett etter at du har mottatt produktet. Dette forutsetter at alle instruksjoner for pleie er fulgt og at normal pleie overholdes. Ved en reklamasjon anbefaler vi at du fyller ut vårt kontaktskjema for raskere håndtering videre i prosessen. Vi ber da om bildebevis som tydelig viser varens feil / mangel. Ved fraktskader behøver vi også bilder av indre og ytre emballasje.

Ved en reklamasjon, skal det meldes inn snarest eller så snart feilen er oppdaget. Rapportering om mangel i produktet må skje innen to (2) måneder etter at du oppdaget mangelen eller burde ha oppdaget mangelen, og vurderes alltid innen rimelig tid. Vi anbefaler derfor sterkt at du inspiserer produktet så snart som mulig etter at du har mottatt det, slik at eventuelle feil kan oppdages umiddelbart og at det ikke kan være tvil om at skaden ikke ble forårsaket etter at du mottok den. Ved godkjent reklamasjon står vi som forhandler for alle kostnader som kan knyttes til reklamasjonen, inkludert frakt.

6.2 Fremgangsmåte

Skulle du ikke være fornøyd med produktet, eller hvis det har blitt skadet i leveransen, vil vi gjerne at du sender inn bilder av feilen sammen med ordrenummeret ditt via kontaktskjemaet. Ved fraktskader trenger vi også bilder av indre og ytre emballasje. Så snart vi har behandlet reklamasjonen vil vi komme tilbake til deg med et svar på din henvendelse.

6.3 Avgifter

Ved en godkjent reklamasjon sender kundeservice en forhåndsbetalt returslipp til deg. Når vi har mottatt den reklamerte varen blir feilen undersøkt, deretter sendes en ny vare eller kreditering for denne til deg. Du betaler ingen returfrakt for den reklamerte varen eller frakt for den nye varen.

6.4 Spørsmål og svar

Under vår side "Kundeservice" har vi samlet vanlige spørsmål og svar om reklamasjoner. Vennligst les gjennom disse før du kontakter oss eller starter en reklamasjon.

 

7. Personvernpolicy

Vi beskytter ditt privatliv. Vi vil derfor informere deg om hvordan vi behandler de personlige opplysningene du har gitt oss og hvilke rettigheter du har. Dette er spesifikt behandlet i vår personvernpolicy.

8. Konfliktløsning

Klager eller kommentarer vedrørende våre tjenester eller produkter bør kommuniseres til vår kundeservice via vårt kontaktskjema. Hvis du ikke er fornøyd med vår behandling av saken kan du kontakte din lokale forbrukerrådgiver eller Forbrukerrådet. Vi følger alltid Forbrukerrådets regler. Forbrukerrådet er tilgjengelig på telefon 23 400 500 eller www.forbrukerradet.no.

9. Force Majeure

Vi er unntatt fra påtale for unnlatelse av å fullføre visse forpliktelser under denne avtalen hvis unnlatelsen skyldes befriende aktorer som beskrevet nedenfor og omstendighetene forhindrer, vanskeliggjør eller forsinker fullførelsen.

 Som befriende faktor skal anses bl.a. myndighets handling eller unnlatelse, nye eller endrede lovverk, konflikt på arbeidsmarkedet, blokader/streik, brann, oversvømmelse, sabotasje eller ulykker av større omfattelse. Force majeure omfatter myndighetsbestemmelser som påvirker markedet og produkter negativt, som f.eks. restriksjoner, advarsler, salgsforbud etc, unormal nedgang på markedet samt om firmaet utsettes for kriminell aktivitet som påvirker virksomheten.