Stylingtips

Kay Bojesen – Intervju med Design Manager Janus Højgaard

Et av de største navnene i designverden er uten tvil Kay Bojesen. Merket er kjent for sine leker av tre, kanskje aller mest for den ikoniske apen i teak og limbatre som Kay tegnet i 1951. En ape hvis popularitet virker umettelig for markedet. I løpet av høstens pressedager fikk vi æren av å sette oss ned sammen med Janus Højgaard, Design manager for Kay Bojesen Danmark, for en prat om Kay Bojesen som merkevare og dens ikoniske ape i tre.

Artikkelen ble publisert 16.09.2019

Janus Højgaard om Kay Bojesen

Kay Bojesen var en dansk sølvsmed og designer som begynte sin karriere som lærling hos Georg Jensen mellom 1906 og 1910. I 1913 åpnet han sitt eget firma i København, 9 år senere begynte å produsere sine første treleker. På begynnelsen av 30-tallet ble Kay ansatt som kunstnerisk leder ved porselensfabrikken Bing & Grøndahl, men kom tilbake til sitt eget firma som sølvsmed og produsent av tre-leker. Den mest populære av disse karakterene, apen, har blitt et ikon for merkevaren. Populariteten ser ikke ut til å skulle avta i nær fremtid. Men Kay Bojesen har gjort mer for designverden enn å produsere en elsket ape.

Janus Højgaard er i dag designleder i Kay Bojesen Danmark og ansvarlig for utvikling av nye produkter. Når vi spør hva han mener Kay har betydd for det danske designet, svarer han; Han har hatt større innvirkning enn man kan tro. Den danske designen er ofte streng, men Kay introduserte mer humor. Det interessante er at han var veldig politisk og seriøs privat. Men han vurderte at design skulle være lettere, derfor revolusjonerte han denne barneleken.

Kay Bojesen og hans populære ape
Produksjon hos Brdr. Krüger
Janus Højgaard, designsjef hos Kay Bojesen Danmark

Forståelsen av verden - da og nå

Noe som går igjen i Kay Bojesens design er at han hele tiden har tilpasset seg nåtiden. Etter krigen var det ikke den samme økonomien som før, han begynte derfor å designe tre som var betydelig billigere, sier Janus.

Og å tilpasse seg nåtiden er noe Kay Bojesen som merkevare fortsetter med den dag i dag. Blant annet oppfyller de markedets økte krav til miljøbevissthet ved å ha produkter og emballasje som er FSC-sertifisert. I flere år har de også hatt en plantasje hvor de får teak fra.

"Man kan ikke lage en ny karakter og kalle den en Kay Bojesen. Jeg har for mye respekt for Kay til å endre noe så ikonisk."

Fra arkivene til fremtidens marked

Noe som derimot er designet. Du kan ikke lage en ny karakter og kalle den en Kay Bojesen, sier Janus. Jeg har for mye respekt for Kay til å endre noe så ikonisk. Jeg produserer nye produkter ved å gå gjennom arkivene og tilpasse meg nåtiden. Et eksempel er høstens nye panda, som er basert på bjørnen til Kay Bojesen fra 1952, men med små forskjeller og andre farger. I tillegg jobber jeg tett med tre av Kays barnebarn for å sørge for at hans design lever videre i nye kolleksjoner også.

Når det gjelder den ikoniske apen er det ikke noe svar på hvorfor den er så populær som den er over hele verden. Forskere har tatt den inn for analyse, men det finnes ikke noen direkte svar på hvorfor den er så elsket. Den bare er det, sier Janus.

Kanskje er det fordi den representerer alt som Kay Bojesen står for: Humor, håndverk og innovasjon.

Klassiske trefigurer fra Kay Bojesen

Trustpilot

Vi har score null av 10 basert på 0 tilbakemeldinger. Powered by:Trustpilot