Stylingtips

Kay Bojesen – Intervju med Design Manager Janus Højgaard

Et av de største navnene i designverden er uten tvil Kay Bojesen. Merket er kjent for sine leker av tre, kanskje aller mest for den ikoniske apen i teak og limbatre som Kay tegnet i 1951. En ape hvis popularitet virker umettelig for markedet. I løpet av høstens pressedager fikk vi æren av å sette oss ned sammen med Janus Højgaard, Design manager for Kay Bojesen Danmark, for en prat om Kay Bojesen som merkevare og dens ikoniske ape i tre.

Artikkelen ble publisert 16.09.2019

Janus Højgaard om Kay Bojesen

Kay Bojesen var en dansk sølvsmed og designer som begynte sin karriere som lærling hos Georg Jensen mellom 1906 og 1910. I 1913 åpnet han sitt eget firma i København, 9 år senere begynte å produsere sine første treleker. På begynnelsen av 30-tallet ble Kay ansatt som kunstnerisk leder ved porselensfabrikken Bing & Grøndahl, men kom tilbake til sitt eget firma som sølvsmed og produsent av tre-leker. Den mest populære av disse karakterene, apen, har blitt et ikon for merkevaren. Populariteten ser ikke ut til å skulle avta i nær fremtid. Men Kay Bojesen har gjort mer for designverden enn å produsere en elsket ape.

Janus Højgaard er i dag designleder i Kay Bojesen Danmark og ansvarlig for utvikling av nye produkter. Når vi spør hva han mener Kay har betydd for det danske designet, svarer han; Han har hatt større innvirkning enn man kan tro. Den danske designen er ofte streng, men Kay introduserte mer humor. Det interessante er at han var veldig politisk og seriøs privat. Men han vurderte at design skulle være lettere, derfor revolusjonerte han denne barneleken.