Mon Amie ble til på en regnfull sommerkveld i slutten av 1940-tallet, da Marianne Westman, som da var kun 22 år gammel, tegnet en hvit blomst. Hun hadde avsluttet sin eksamen på Konstfack og den den lille blomsten ble starten på en fantastisk designkarriere. Marianne hadde en drøm om å åpne sitt eget keramikkverksted i Falun, men gikk motvillig med på å utvikle Mon Amie i samarbeid med Rörstrand. Blomsten fikk sin koboltblå farge og der og da var det ingen som visste hvilket avtrykk det ville gjøre i svensk designhistorie. I år fyller Mon Amie 70 år, derfor vil vi gi serviset litt ekstra oppmerksomhet.
Mon Amie er en av Rörstrands mest elskede serier gjennom tidene. Porselenet har blitt like selvsagt som midsommartradisjonen med syv puter under puten. Selv i dag forelsker designfans seg i serviset med de blå blomstene. Mon Amie dukker opp både til hverdag og fest i hjem over hele Norden.
”Klirret fra det bromstrede kakefatet låter likt som for 70 år siden. Det er fantastisk hvordan dette designet har ført mennesker sammen gjennom flere tiår. Stemmene rundt bordet, tradisjonene og kakene er kanskje nye, men Mon Amie sitt karakteristiske mønster er det samme”, sier Petra Mattsson, Brand Marketing Manager & PR, Rörstrand.
Serviset består av et stort antall deler – alt fra skåler og tallerkener til karafler, kopper og krus. De stilsikre og klassiske fargene gjør at serviset er enkelt å kombinere med annet porselen, for å få til den perfekte borddekkingen. Mønsteret er tidløst og har vist seg uavhengig av både trender og årstider. Det finnes alltid en anledning til å dekke opp med Mon Amie!
Det første opplaget av Mon Amie ble produsert i år 1952 og serien ble relansert i 2008 som en hyllest til Marianne Westmans 80-årsdag. Da kom det et oppdatert servise med blant annet skåler og kopper i nye størrelser og former. Nå som Mon Amie fyller 70 år vil vi igjen feire Rörstrands og Mariannes utrolig suksesshistorie ved å fortsette å inspirere mennesker med et mønster som aldri går av moten.